Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

lørdag 1. oktober 2016

Trønderbunad

Mens jeg grubler litt på hvordan jeg skal legge opp årets julekortkalender her på samlerbloggen så kan dere få se dette kortet som jeg fant i en stor bunke kort jeg ikke har rotet meg til å gjøre noe med ennå.

Utgitt av Damm & Søn, Oslo, made in Norway. Merket F. 4. Norge - Trøndelag, National costume. Dessverre udatert (og ubrukt) så jeg vet ikke når det er fra, men ut fra bildet å dømme så er vel kanskje 60-tallet ikke så helt feil?


Den trønderbunaden vi kjenner i dag ble kreert av de tre håndarbeidslærerinnene Kaspara Kyllingstad, Ingeborg Krogstad og Ragna Rytter. De tre prøvde å legge sammen ulike tradisjoner fra trøndelagsbygdene som skulle representere tradisjonene i Trøndelag. Bunaden finnes tradisjonelt i rødt, grønt og blått med mønster i gråhvitt, men har i det senere også kommet i svart med gult mønster og de andre fargene finnes vel også med gult mønster nå. Den er inspirert av rokokkomotene på 1700-tallet som da hadde stor innflytelse på moten i Trøndelag. Bunaden var ferdig i 1923.
( Kilde:Husfliden )

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar